Diakonsykehuset

Estlandsforeningen

Midt-Norge

Hei fra et regnfullt Tallinn.

Vi har hatt en fin , men travel uke. Det har vært fint vintervær med en del snø helt til i natt. Nå regner snøen bort og det er tåkete.

Vi har hatt tre dager med undervisning for hjelpepleierelevene på sykehuset i tema Kreft og Psykiatri. Else Margrethe Eide har undervist i Psykiatri i 10 timer, noe som var svært matnyttig for oss alle. Hun hadde så mye ny kunnskap og en egen pedagogisk evne til å få det frem på en flott måte.

Tirsdag hadde vi ambassade-besøk med bokslipp av Anna F sin nye bok. Tittel: Lærebok i aldring og geriatri. Ambassadøren , førstesekretær, sekretær og en ektefelle kom på besøk, hilste på klassen, fikk omvisning og kaffe med orientering om prosjektene. Det var et hyggelig besøk, som ga nytt håp om nye midler etter hvert.

Torsdag og fredag arrangerte vi det 8. sjelesorgkurset for prester, diakoner og andre. Tema: Ta vare på deg selv og andre. Foredragsholdere var: Runo L, Audun Slettahjell og Virve Tynnemark.

Over 50 deltagere, som fikk påfyll til egen tjeneste og eget liv og som ønsker flere kurs med fortsettelse av tema. Diakonava fikk mange takkens ord .

Klara og Signe har vært i Narva i to uker nå, mens to ansatte fra Narva har vært på LDS. De kom hit til Tallinn i går, med glede over hva de ser av endringer i hospice-enheten der. Noe som gjør meg veldig glad.

Else M og jeg reiser til Narva i dag og skal ha tre dager undervisning der, pluss sorglederkurs, før vi snur nesen hjemover på fredag.

Dette er spennende og slitsomt, men artig.

God søndag alle sammen. Hele Tæhe hilser til dere.

Ann-Elin